Distinctive skills and tools of engineering students with greater acceptance among employers according to their educational modality
Dra. Nayali Argelia Polina-Mezquitic1* , M.I.I. Mónica Paulina López-Arteaga1
1Tecnológico Nacional de México/Instituto Tecnológico de Saltillo, Boulevard Venustiano Carranza #2400, Colonia Tecnológico, C.P. 25280, Saltillo, Coahuila, México; npolina@itsaltillo.edu.mx , https://orcid.org/0000-0002-0022-9169; mlopez@itsaltillo.edu.mx;
*autor para correspondencia: Dra. Nayali Argelia Polina-Mezquitic, Tecnológico Nacional de México/Instituto Tecnológico de Saltillo, correo: npolina@itsaltillo.edu.mx
CienciAcierta No. 70 abril-junio de 2022
Artículo PDF
Resumen
La investigación tuvo como objeto de estudio la aceptación que tienen los egresados con formación de modalidad en línea o presencial respecto de los empleadores y así determinar las competencias con que cuentan los estudiantes en la formación respectiva. Para la realización de la presente investigación se empleó la entrevista a profundidad, que se realizó a 12 empleadores de la región de Saltillo, Ramos Arizpe y Arteaga, Coahuila. Una vez realizado el estudio se encontró que los entrevistados sí tienen una preferencia acentuada por la contratación de los egresados que estudiaron en una modalidad presencial, especialmente por aquellos egresados del Instituto Tecnológico de Saltillo, debido a que según los entrevistados, cuentan principalmente con dos competencias, las cuales son: los conocimientos especializados que requiere la industria y una actitud positiva para adquirir nuevos conocimientos. Finalmente se concluye que tanto la modalidad de estudio, como la escuela de egreso del empleador, influyen en la aceptación que tienen los graduados para poder ser contratados en las empresas manufactureras de la región. Todo lo anterior debido al poco o nulo entendimiento que tienen los empleadores en el conocimiento de la formación académica de los egresados en línea.
Palabras clave: Modalidad educativa, habilidades, herramientas, empleadores, estudiantes de ingeniería.
Abstract
This research aimed to study the level of acceptance that university graduates face, considering their education in both online or traditional on-campus models, with respect to their employers, and therefore determine the competencies with which the students are equipped in each of these formats, respectively. In order to conduct the present study, a qualitative approach was applied, along with an ethnographic design, for which an indepth interview was carried out. The interview was performed with a group of 12 employers from the region of Saltillo, Ramos Arizpe and Arteaga, Coahuila. Once the study was held, allowed us to discover that the interviewers do have a preference for hiring, favoring graduate students from a traditional face to face education, especially graduates from Instituto Tecnologico de Saltillo, due to their mastery of two compentencies: specialized knowledge required by the Industry, and a positive attitude to continue increasing such knowledge. Finally it was concluded that both the study format and the university from where the employers graduated do have an influence in the hiring process at the manufacturing companies from the region, as a result of a poor or null understanding the employers have of the academic education of the graduates from online programs. Moreover, graduate students from the previously mentioned university have shown that they adapt better to the changes in the industry, owing to the fact that they’ve had a close exposure to the knowledge and work through their educational process within the competency-based education model. In de other hand, employees consider that the soft habilities must be inforced in all university graduates as same specialities studies in most former students.
Key words: education modalities, skills, tools, employers, engineering students.
CienciAcierta No. 70 abril-junio de 2022
Artículo PDF